Alle veelgestelde vragen

Op deze pagina vind je alle veelgestelde vragen. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.

Voordat je aanvraagt

Vragen over de stappen voordat je start met je aanvraag bij VSBfonds.

Wil je een donatie aanvragen voor een maatschappelijk of cultureel initiatief? Kies dan eerst of jouw initiatief het beste past onder Mens & Maatschappij of Kunst & Cultuur. Onder deze twee thema’s vind je een aantal programmalijnen. Kijk bij welke jouw initiatief het beste past en of je aan de voorwaarden voldoet.

Voldoe je aan de voorwaarden? Start dan de quickscan. Deze vertelt je of je een aanvraag kunt starten. Als je een positief resultaat krijgt, kun je direct aan je aanvraag beginnen.

Nee, een positief resultaat uit de quickscan betekent alleen dat je een aanvraag kunt indienen. Deze wordt vervolgens door onze adviseurs beoordeeld. Zij besluiten of VSBfonds een donatie toekent aan jouw initiatief. Komt er een negatief resultaat uit de quickscan, maar wil je toch in gesprek over je initiatief? Neem dan contact op met een adviseur uit jouw regio via onze contactpagina.

Je kunt vanuit één account voor meerdere organisaties aanvragen doen. Je account is namelijk niet aan één organisatie verbonden.

Je kunt ook een apart account aanmaken voor elke organisatie waar je voor aanvraagt. Je moet dan  wel voor elk account een ander e-mailadres gebruiken.

Je kunt doorlopend aanvragen indienen. We werken niet met deadlines. Wel moet je een aanvraag 4  maanden voor de start van het initiatief indienen. Voor de amateurkunstimpuls moet je je aanvraag minimaal 2 maanden voor de start van het initiatief indienen.

Zeker! We kijken heel graag mee of je aanvraag kansrijk is, voordat je deze indient. Ga naar onze contactpagina en kies de regio waarin jouw organisatie gevestigd is. Daar vind je het e-mailadres en telefoonnummer van jouw regio om vragen te stellen. Wil je uitgebreider en live in gesprek met adviseurs uit jouw regio over jouw initiatief? Meld je dan aan voor een speeddate via onze contactpagina.

Kies welke programmalijn het beste aansluit. Wij kunnen je aanvraag altijd onder een andere programmalijn plaatsen als we dat beter vinden passen.

VSBfonds werkt in regio's. Aan iedere regio zijn adviseurs gekoppeld. Kies op onze contactpagina voor de regio waar je organisatie statutair gevestigd is.

Werk je in meerdere regio's? Kies dan op de contactpagina voor Meerdere regio's.

Er is geen minimum- of maximumbedrag als je een donatie bij VSBfonds aanvraagt. We vinden het wel belangrijk dat het bedrag dat je bij ons aanvraagt, in goede verhouding is met andere financieringsbronnen. We willen namelijk graag dat je van meerdere financiers geld krijgt voor je initiatief. Weet je hoeveel geld je in totaal nog nodig hebt voor je initiatief, en twijfel je hoeveel je daarvan bij VSBfonds kunt aanvragen? Neem dan contact met ons op, dan denken we met je mee.

Bestuursleden mogen zelf deelnemen aan een initiatief van de organisatie waar zij bestuurder van zijn. Als bestuursleden betaald worden voor hun activiteiten, en daardoor financieel belang hebben bij het doorgaan van het project, mag dat niet.

Nee, je hoeft niet zelf een account aan te maken. Als je de quickscan doet en een positief resultaat krijgt, kun je direct zelf een account aanmaken.

Tijdens het indienen van je aanvraag

Vragen over het starten met je aanvraag bij VSBfonds.

Deze ontvang je per e-mail. Soms duurt het even voordat deze e-mail is verstuurd. We sturen de verificatiecode alleen naar de tekenbevoegde(n) binnen jouw organisatie. Ben jij dit zelf niet? Check dan bij hen of zij de e-mail hebben ontvangen. Deze e-mail komt soms in de spam-map terecht.

Heeft of hebben de tekenbevoegde(n) geen e-mail ontvangen? Controleer dan of het juiste e-mail adres bij de bevoegde ondertekenaar juist is ingevuld. Heb je het verkeerde e-mailadres ingevuld, of komt de e-mail niet aan? Vul dan het juiste e-mailadres (nogmaals) in en vraag een nieuwe verificatiecode aan.

De code in de mail wijzigt elke keer als er een nieuwe mail wordt verstuurd. Gebruik altijd de code uit de laatst verzonden mail.

Kom je er niet uit? Neem dan contact op met onze helpdesk. Vermeld altijd je aanvraagnummer, dan kunnen we je sneller helpen.

Na het succesvol doorlopen van de quickscan wordt een knop [Aanvraag vervolgen] getoond. Klik hier op. Je ziet dan de inlogpagina. Als je nog geen account hebt, klik je op [Registreren]. Als je al een account hebt aangemaakt, log je in met jouw email adres en wachtwoord.   

Krijg je een ronddraaiende zandloper te zien, maar niet de naam van de bijlagen? Of wordt je geüploade bestand direct weer verwijderd? Controleer dan de naam van het bestand. De bestandnaam mag namelijk geen bijzondere tekens, leestekens of tekens met accenten bevatten. Gebruik in de naam alleen letters en cijfers. Je kunt alleen bijlagen van het formaat .doc, .docx, .xls, .xlsx, en .pdf uploaden. 

Een bijlage mag maximaal 7,5 MB zijn. Comprimeer je bestand tot deze grootte. Lukt dat niet? Upload dan een Word-document met enkel de zin ‘Document volgt per e-mail’. De bijlage kun je vervolgens mailen naar administratie@vsbfonds.nl. Vermeld altijd je aanvraagnummer.

Dit betekent dat je een aantal vragen niet of niet juist hebt beantwoord. Helemaal onderaan je aanvraag zie je een lijstje met vragen die niet juist zijn beantwoord. Klik op de vraag en corrigeer het antwoord.

Klik rechts onderin op het opslaan-symbool. Zorg er wel voor dat je dezelfde browser gebruikt als je weer verder gaat werken aan je aanvraag of evaluatie.

Na je aanvraag

Vragen over de stappen na het indienen van je aanvraag bij VSBfonds.

We hebben maximaal vier maanden de tijd nodig om je aanvraag te behandelen. Soms vragen we tussendoor extra informatie bij je op; houd daarom je mailbox tussentijds goed in de gaten.

Wij ontvangen veel meer aanvragen voor donaties dan dat we kunnen toekennen. Daarom moeten we scherpe keuzes maken. We vergelijken jouw aanvraag vaak met andere aanvragen en maken keuzes op basis van de mate waarin het project aansluit bij ons beleid, de kwaliteit van het initiatief, de (financiële) haalbaarheid, de mate van draagvlak voor het project, het werkveld en geografische spreiding.

Wij zien graag dat je de naam het en logo van VSBfonds gebruikt om te laten zien dat wij jouw initiatief hebben ondersteund. Zo inspireer je anderen om ook een donatie bij VSBfonds aan te vragen. Je kunt ons taggen op sociale media en ons logo gebruiken. Hier lees je meer over manieren waarop je VSBfonds kunt promoten. 

Ja, dat kan. Als jouw initiatief is afgewezen omdat het niet aan onze voorwaarden voldoet en daarin niets is veranderd, heeft het geen zin.   Je kunt altijd voor het indienen van je aanvraag contact opnemen met een adviseur om te bespreken of je aanvraag kansrijk is.

Inloggen en registreren

Vragen over inloggen en registreren op jouw account bij VSBfonds.

Klik op ‘Wachtwoord vergeten’. Je krijgt dan een e-mail waarmee je een nieuw wachtwoord kunt instellen. Deze komt soms in je spam-map terecht. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met onze helpdesk. 

Controleer of je wachtwoord klopt, of je het juiste e-mailadres hebt ingevoerd, en of capslock niet per ongeluk aan staat. Gebruik anders de knop ‘Wachtwoord vergeten’ om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Je ontvangt dan een e-mail met daarin een link waarmee je een nieuw wachtwoord kunt aanmaken. Let op: deze e-mail komt soms in je spam-map terecht.

Je krijgt deze melding als wij jouw e-mail adres niet herkennen. Controleer het e-mail adres op typefouten. Kom je er niet uit, neem dan contact met onze helpdesk.

Sommige internetproviders, e-mailprogramma’s of computerinstellingen staan hyperlinks in e-mailberichten niet toe. Dat is een veiligheidsinstelling. Probeer tijdelijk deze beveiliging uit te schakelen en klik nogmaals op ‘Wachtwoord vergeten’. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met onze helpdesk.

Als het e-mailadres al bij ons bekend is, komt dat doordat je al een account hebt. Klik op ‘Wachtwoord vergeten’ om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met onze helpdesk.

Het wachtwoord moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Klik op het i-tekentje achter ‘Vul hier je wachtwoord in’. Lees goed waaraan het wachtwoord moet voldoen.

Jouw account

Vragen over je accountgegevens, eerdere aanvragen en meer.

Sinds januari 2019 werken we met een nieuwe digitale aanvraagmodule. Alle afgesloten aanvragen van voor die tijd zijn niet meer zichtbaar.

Sinds januari 2019 werken we met een nieuwe digitale aanvraagmodule. Als je account na die tijd niet meer actief is geweest, hebben we deze verwijderd. Je moet je dan opnieuw registreren.

Log in via de knop ‘Jouw account’. Klik op je naam, en vervolgens op ‘Mijn aanvragen’ om je lopende en afgeronde aanvragen te zien. Bij lopende aanvragen zie je ook welke acties je eventueel nog moet uitvoeren. 

Nee, je kunt jouw account niet zelf verwijderen. Als je je account en alle informatie, evaluaties en aanvragen die er zijn opgeslagen wilt verwijderen, neem je contact op met onze helpdesk. Vermeld het e-mailadres dat aan het betreffende account gekoppeld is.

Log in op jouw account en voer bij 'Mijn gegevens' de gegevens van de nieuwe contactpersoon in. Stuur daarnaast een e-mail naar de administratie van VSBfonds via administratie@vsbfonds.nl. Vermeld in de mail het verzoek, aanvraagnummer, en de naam en email van de nieuwe contactpersoon.

Ga naar de eerste vraag “Heb je al eerder een aanvraag gedaan bij VSBfonds?”. Wijzig het antwoord in Nee en klik op [Volgende]. Vul daarna de aanvullende vragen in.  

Neem contact op met onze helpdesk. Vermeld daarbij altijd je aanvraagnummer.

Log in via de knop ‘Jouw account’. Klik op je naam, en vervolgens op ‘Mijn organisaties’. Daar kun je de gegevens aanpassen.

Log in via de knop ‘Jouw account’. Klik op je naam, en vervolgens op ‘Mijn aanvragen’ om je lopende en afgeronde aanvragen te zien. Klik naast de aanvraag op het download-symbool, een pijl naar beneden met een streep eronder. Binnen 2 minuten download je zo een ZIP-bestand met alle stukken en formulieren die je hebt ingediend.

Neem contact op met onze helpdesk. Vermeld daarbij op wiens naam het account geregistreerd stond.

Overige vragen

Vragen over andere onderwerpen.

VSBfonds was mede-aandeelhouder van Fortis en diens voorgangers (waaronder onze naamgever VSB Bank). De winst van deze banken werd al ruim honderd jaar geïnvesteerd in maatschappelijke projecten. Inmiddels staat VSBfonds volledig los van de bank en worden de rekeningen beheerd door ABN Amro. Wel beheren we nog steeds het vermogen dat de banken ooit bezaten. De winst vanuit dit vermogen doneren we nog steeds aan sociaal-maatschappelijke en culturele initiatieven.

De VSB Bank is in 1990 overgenomen door Fortis, dat weer in 2010 is overgenomen door ABN Amro. Rekeningen die ooit onder de VSB Bank vielen, worden nu beheerd door ABN Amro. Neem contact op met ABN Amro voor meer informatie.

VSBfonds verstrekt donaties. Met de term 'donatie' bedoelen we een (meestal financiële) bijdrage aan een organisatie, zonder dat we daar een tegenprestatie van verwachten. Subsidies worden verstrekt door overheden. Aangezien VSBfonds een privaat fonds is, gebruiken wij die term niet.