Voorbeeldinitiatief

20Hertz: eerste dansschool voor doven en slechthorenden

  • Kunstbeoefening in de vrije tijd

Dat dove en slechthorende mensen hun ritmegevoel kunnen laten spreken, op een flitsende manier, bewijzen de dansers van 20Hertz Company. Dansgezelschap 20Hertz bestaat sinds 2022 en heeft sinds die tijd meerdere keren op het podium gestaan en meegewerkt aan een tv-commercial van T-Mobile.

  • Organisatie Stichting 20Hertz
  • Donatie € 15.000
  • Regio Noord-Brabant

De naam is geïnspireerd op het grijze frequentiegebied waar het gehoor begint met het waarnemen van geluid. Sommige mensen kunnen deze frequentie al horen, terwijl anderen dat niet kunnen. Maar wat voor iedereen geldt, is dat deze basfrequentie voelbaar is. Die muziek waarop de dansers dansen is dan ook anders dan gewone dansmuziek. Er zit veel bas in, veel lage tonen. Juist die trillingen zijn belangrijk voor de dansers.

Het team en de dansers van 20Hertz vormen een diverse mix van mensen met alle auditieve gradaties (doof, slechthorend en horend), maar één ding hebben ze gemeen: ze staan allemaal graag op het podium. 20Hertz gelooft dat dans een universele taal is die geen barrières kent. Ze laten dit zien door diverse toegankelijke en innovatieve producties en projecten. Hiermee bieden ze een platform voor getalenteerde dansers met en zonder auditieve beperking en zorgen ze ervoor dat meer mensen mee kunnen doen aan kunst en cultuur. 

Beeld: Erwin Penners

Meer over dit initiatief

Ook een donatie aanvragen?

Ook een donatie voor jouw initiatief?

Wil je een donatie voor je culturele initiatief aanvragen? Doe dan eerst de quickscan. Zo check je binnen twee minuten of jouw initiatief in aanmerking komt voor een donatie van VSBfonds. Daarna start je direct met je aanvraag.