Het is allemaal te zien, te horen en te voelen tijdens een bezoek aan ‘Onze koloniale erfenis’ in het Wereldmuseum Amsterdam. Een gesprek over het doel en de urgentie van deze bijzondere tentoonstelling met de maker ervan, Rik Herder.
‘‘Onze koloniale erfenis’ is het sluitstuk van de herinrichting van het Wereldmuseum Amsterdam, voorheen het Tropenmuseum’, legt tentoonstellingsmaker Rik uit. ‘Vroeger in het Koloniaal Instituut, zag men hier collecties en tentoonstellingen vanuit een eenzijdig koloniaal perspectief. Het was als het ware een etalage van kolonialisme, propaganda en verhalen op basis van superieur denken. Later, in de tijd van het Tropenmuseum was dat aanzienlijk veranderd, maar werden opstellingen nog geografisch georganiseerd, per land of continent. En dat willen we niet meer. De wereld is veel meer met elkaar verbonden. En dat willen we benadrukken met thematische tentoonstellingen in het huidige Wereldmuseum. Inmiddels beseffen we dat met name het slavernijverleden vele andere perspectieven kent, die tot op de dag van vandaag impact hebben op veel mensen in onze samenleving.
Open blik op de wereld
Die perspectieven komen allemaal naar voren in de tentoonstelling ‘Onze koloniale erfenis’. ‘Daarmee willen we bezoekers laten zien en voelen dat kolonialisme en slavernij niet alleen tot het verleden behoren, maar van vroeger én nu zijn. Het heeft onze huidige wereld en de verhoudingen waarin we als wereldburgers tot elkaar staan gevormd. Zo leeft de koloniale aanwezigheid van Nederland in onder meer Indonesië, Suriname, Curaçao en Sint-Maarten tot op de dag van vandaag voort in onze maatschappij. We hopen dat iedere tentoonstellingsbezoeker ons museum verlaat met een meer open blik op de wereld. Vanuit ons museumverleden vinden we dat juist wij bij uitstek de plek zijn waar al die andere verhalen verteld moeten worden.’
Het ontstaan van de tentoonstelling
De tentoonstelling kwam mede tot stand door de inzet van diverse klankbordgroepen. ‘Academici dachten mee over bijvoorbeeld objectselecties, storylines en teksten’, vertelt Rik. ‘Met docenten van middelbare scholen keken we naar manieren waarop we de tentoonstelling aantrekkelijk en actueel zouden kunnen maken voor scholieren. Omdat racisme en discriminatie belangrijke maatschappelijke thema’s zijn, zetten we erop in dat jonge mensen in hun leven ten minste één keer ‘Onze koloniale erfenis’ bezoeken. Ook hebben we in online sessies het publiek om input gevraagd. Het mooiste dat we daarin ontdekten was dat mensen in Nederland écht die kritische blik op ons koloniale verleden willen terugzien.’