Met de driedaagse opvolger van de Uitmarkt werd de start gevierd van het nieuwe cultuurseizoen in Nederland. Het gratis toegankelijke festival strijkt elk jaar neer in een andere stad en regio. Bovendien kunnen vanaf volgend jaar ook andere plaatsen in het land aanhaken en in hetzelfde weekend hun eigen culturele jaarprogramma presenteren.
‘De Uitmarkt startte in 1978’, vertelt Geerte Udo, bestuurslid van Stichting De Uitmarkt. ‘Decennialang werd in Amsterdam het landelijke startschot gegeven voor het nieuwe culturele jaar. Het was de feestelijke, vertrouwde presentatie van het culturele aanbod aan een groot publiek. Een weekend vol inspiratie waarmee ook ticketverkopen werden gestimuleerd. Door de jaren heen werd de exposure steeds groter, met onder meer landelijke tv-uitzendingen. We hebben het over de tijden waarin je online nog geen theaterprogrammeringen kon bekijken of artiesten kon volgen. Je toegangskaartje reserveerde en betaalde je bij de theaterkassa.’
Nieuwe vorm en aanpak
Door de oprukkende digitalisering is ook de culturele wereld sterk veranderd. ‘Vandaag de dag heeft elk podium en gezelschap hun eigen online platform’, legt Geerte uit. ‘Papieren programma’s en flyers maken steeds vaker plaats voor digitale varianten, sociale media hebben een groot bereik en je tickets regel en betaal je via je laptop of smartphone. Dus werd het tijd om na te denken over een nieuwe vorm en aanpak. Ook wilden we naast het trouwe, maar steeds ouder wordende publiek, meer jongeren trekken en de programmering vernieuwen.’