Donaties voor initiatieven

Hoe vraag ik een donatie aan?

Zoek jij ondersteuning voor jouw maatschappelijke of culturele initiatief? We leggen je graag alvast uit hoe je een aanvraag voor een donatie indient bij VSBfonds. Een goede voorbereiding is het halve werk!

Stappenplan: Aanvraag doen

Aan de slag met je aanvraag! Tijdens het aanvraagproces kun je de status van je aanvraag zien in je account. Ook ontvang je e-mails met belangrijke updates. Deze kunnen soms in je spam-map belanden.

Na je aanvraag

Kijk of je initiatief valt onder Mens & Maatschappij of Kunst & Cultuur, en kies bij welke programmalijn je initiatief het beste past. Check op deze pagina's ook of je aan de basisvoorwaarden voldoet.

De quickscan vertelt je of je met je aanvraag kunt starten. Heb je nog geen account? Dan kun je die na een positieve uitslag meteen aanmaken.

Na een positieve uitslag van de quickscan, kun je starten met je aanvraag. Je kunt het hele jaar door aanvragen; we werken niet met deadlines. Zorg er wel voor dat je je aanvraag minimaal 4 maanden voor de start van je initiatief indient. Als je aanvraagt onder de Amateurkunstimpuls, moet je je aanvraag minimaal 2 maanden voor de start indienen.

Zorg ervoor dat je de juiste documenten verzamelt om je aanvraag te kunnen starten. 

  • Heb je een bedrag van €5.000 of minder aangevraagd? Dan vragen we de e-mailadressen van twee tekenbevoegden binnen jouw organisatie. Zij krijgen een e-mail met een verificatiecode. Deze verificatiecode(s) vul jij vervolgens in. Daarna kun je je aanvraag pas indienen. Je gaat hiermee op voorhand akkoord met de algemene voorwaarden als we je een donatie toekennen. 

  • Heb je een bedrag van meer dan €5.000 aangevraagd? Dan vragen we de e-mailadressen van één of twee tekenbevoegde(n) binnen jouw organisatie. Zij krijgen een e-mail met een verificatiecode. Deze verificatiecode(s) vul jij vervolgens in. Daarna kun je je aanvraag pas indienen. Als we je een donatie toekennen, ontvang je op dat moment een donatieovereenkomst.

Onze voorwaarden

Bekijk onze algemene voorwaarden. Je gaat hiermee op voorhand akkoord als je een donatie aanvraagt t/m €5.000. Bij een aanvraag boven €5.000 ga je akkoord met de algemene voorwaarden als je de donatieovereenkomst ondertekent.

Stappenplan: Na je aanvraag

Je hebt je aanvraag ingediend! We leggen je graag uit hoe we omgaan met betalen, promotie en verantwoorden.

Je krijgt na maximaal vier maanden de uitslag van je aanvraag. Soms vragen we tussendoor nog extra informatie bij je op; houd daarom je inbox in de gaten. Je kunt de status van je aanvraag volgen in je account. 

We mailen je met de uitslag van je aanvraag. Als we je aanvraag afwijzen, sturen we je een e-mail waarin de reden voor afwijzing staat. Als we een donatie toekennen aan jouw initiatief, sturen we je een e-mail waarin we dat bevestigen.  

  • Heb je een donatie aangevraagd van maximaal 5.000 euro? Dan ontvang je een e-mail die dat bevestigt. Je bent al akkoord gegaan met de algemene voorwaarden bij het indienen van je aanvraag.
  • Heb je een donatie aangevraagd van meer dan 5.000 euro? Dan moet(en) de tekenbevoegde(n) van jouw organisatie de donatieovereenkomst ondertekenen. In de overeenkomst staan de algemene en specifieke voorwaarden voor het ontvangen van je donatie. De tekenbevoegde(n) krijgt of krijgen een e-mail vanuit onze digitale ondertekeningssoftware Docusign. Daarmee kunnen ze online de overeenkomst ondertekenen. 
  • Heb je een donatie aangevraagd van €5.000 of minder? Dan betalen we je donatie zo snel mogelijk na de bevestiging uit als je aan de voorwaarden hebt voldaan.
  • Heb je een donatie aangevraagd van meer dan €5.000? Dan betalen we jouw donatie uit als je aan de voorwaarden uit de overeenkomst hebt voldaan, de begroting en dekking van je initiatief rond zijn, en je per e-mail aan ons bevestigt dat je initiatief doorgaat. Hoe snel je je donatie krijgt uitbetaald, staat in je donatieovereenkomst. Daarin staat ook in hoeveel termijnen we je donatie uitbetalen, of we aanvullende voorwaarden stellen aan je donatie en eventuele belangrijke mededelingen.

Je wilt je publiek en/of mogelijke deelnemers vertellen dat jouw initiatief eraan komt. We vragen je om daarbij ook duidelijk te maken dat VSBfonds jouw initiatief ondersteunt. Daarvoor kun je onze promotietoolkit gebruiken. Daarin vind je ons logo, een korte tekst over VSBfonds en meer.

We zijn benieuwd naar de geleerde lessen vanuit jouw initiatief. Daar leren we zelf ook van. Daarom vragen we je om binnen drie maanden een evaluatie in te dienen. Je kunt de vragen al inzien in je account nadat we je een donatie hebben toegekend. De evaluatie bestaat uit inhoudelijke en financiële vragen.

  • Krijg je een donatie tussen €50.000 en €100.000? Dan vragen we je ook om om een bestedingsverklaring, waarin je bestuur verklaart dat jullie de donatie volgens de afspraken hebben besteed.
  • Krijg je een donatie van meer dan €100.000? Dan vragen we je om een controleverklaring van een accountant. Daarin bevestigt deze of je de donatie volgens alle afspraken hebt besteed. Rondom de verklaring hanteren we een controleprotocol. Let op: aan een controleverklaring zijn kosten verbonden. Deze kosten kun je in je begroting opnemen.
  • Om je te helpen bij het opstellen van je eindafrekening, kan het handig zijn om vanaf het begin van je initiatief een urenregistratie bij te houden. Krijg je een donatie onder €100.000? Dan is dit niet verplicht. Boven €100.000 is een urenregistratie wel verplicht, omdat deze nodig is voor je controleverklaring.

Aanvragen? Doe de quickscan

Wil je een donatie voor je culturele initiatief aanvragen? Doe dan eerst de quickscan, Zo check je binnen 2 minuten of jouw initiatief in aanmerking komt voor een donatie van VSBfonds. Daarna start je direct met je aanvraag.

Veelgestelde vragen

Staat jouw vraag er niet tussen? Bekijk dan het overzicht van alle veelgestelde vragen.

Alle veelgestelde vragen

Wil je een donatie aanvragen voor een maatschappelijk of cultureel initiatief? Kies dan eerst of jouw initiatief het beste past onder Mens & Maatschappij of Kunst & Cultuur. Onder deze twee thema’s vind je een aantal programmalijnen. Kijk bij welke jouw initiatief het beste past en of je aan de voorwaarden voldoet. Voldoe je aan de voorwaarden? Start dan de quickscan. Deze vertelt je of je een aanvraag kunt starten. Als je een positief resultaat krijgt, kun je direct aan je aanvraag beginnen.

Je kunt vanuit één account voor meerdere organisaties aanvragen doen. Je account is namelijk niet aan één organisatie verbonden.

Je kunt ook een apart account aanmaken voor elke organisatie waar je voor aanvraagt. Je moet dan  wel voor elk account een ander e-mailadres gebruiken. 

Deze ontvang je per e-mail. Soms duurt het even voordat deze e-mail is verstuurd. We sturen de verificatiecode alleen naar de tekenbevoegde(n) binnen jouw organisatie. Ben jij dit zelf niet? Check dan bij hen of zij de e-mail hebben ontvangen. Deze e-mail komt soms in de spam-map terecht. Heeft of hebben de tekenbevoegde(n) geen e-mail ontvangen? Controleer dan of het juiste e-mail adres bij de bevoegde ondertekenaar juist is ingevuld. Heb je het verkeerde e-mailadres ingevuld, of komt de e-mail niet aan? Vul dan het juiste e-mailadres (nogmaals) in en vraag een nieuwe verificatiecode aan. De code in de mail wijzigt elke keer als er een nieuwe mail wordt verstuurd. Gebruik altijd de code uit de laatst verzonden mail. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met onze helpdesk.

Log in via de knop ‘Jouw account’. Klik op je naam, en vervolgens op ‘Mijn aanvragen’ om je lopende en afgeronde aanvragen te zien. Bij lopende aanvragen zie je ook welke acties je eventueel nog moet uitvoeren. 

Je kunt doorlopend aanvragen indienen. We werken niet met deadlines. Wel moet je een aanvraag 4  maanden voor de start van het initiatief indienen. Voor de amateurkunstimpuls moet je je aanvraag minimaal 2 maanden voor de start van het initiatief indienen.

Klik rechts onderin op het opslaan-symbool. Zorg er wel voor dat je dezelfde browser gebruikt als je weer verder gaat werken aan je aanvraag of evaluatie.